نوار تیپ آبیاری چیست و چه کاربردی دارد؟
نوشته شده توسط : پارس زانوس

در جواب نوار تیپ آبیاری چیست باید گفت که یکی از کاربردهای لوله پلی اتیلن کشاورزی است که در آبیاری قطره‌ای به کار می‌رود. نوارتیپ با از بین بردن آب‌های رها شده روی خاک، تمام آب مورد نیاز گیاه را بدون ذره‌ای بیرون ریختن، تامین می‌کند. طراحی و شکل نوارتیپ را طوری انجام داده‌اند که گیاهان در فاصله‌های مشخص 20, 10 و 5 سانتی متری کاشته شوند و آبیاری در همان موضوع انجام شود. 

مقرون‌به‌صرفه شدن آبیاری یکی از مزیت‌های بزرگ این روش است. این نوارها در تمام بخش‌های مزرعه کشیده می‌شوند و به‌صورت قطره‌چکانی به گیاهان آب می‌رسانند. دو نوع اصلی دارد که یکی از آن‌ها با قطره‌چکان که به پلاک دار شناخته می‌شود و دیگری بدون قطره‌چکان که درزدار است. هرکدام از آن‌ها برای روش‌های خاصی از آبیاری استفاده می‌شود و کاربردهای خودشان را دارند.

نوار تیپ آبیاری به خوبی می‌تواند میزان مصرف آب را در کشاورزی پایین بیاورد و به جایی برساند که با میزان آب کمتر، محصول بیشتر و با کیفیت‌تر داشته باشیم. این موضوع به خصوص در مورد شهرها و مناطق کم‌باران با حق آب کمتر، اهمیت پیدا می‌کند. کشاورزان باید بتوانند به میزان مشخصی از آب بهره ببرند تا محصول خود را به ثمر برسانند. 


آبیاری مقرون‌به‌صرفه

آبیاری در کشاورزی اگر از روی اصول نباشد، می‌تواند باعث هدر رفتن بیش از اندازه آب بشود. در بعضی از نقاط کشور، تولید بعضی از میوه‌ها به خاطر اتلاف زیاد آب ممنوع است. مثلاً کاشت هندوانه در جنوب کشور به خاطر کمبود منابع آبی ممنوع شده است. احداث سدهای مختلف و استفاده از منابع آب زیرزمینی، تنها مسیرهایی هستند که شرایط استفاده از آب کشاورزی را فراهم می‌کنند. محصولات دیمی نیز که شرایط خودشان را دارند.

در این شرایط، نیاز داریم که از منابع آبی محدودی که داریم به بهترین شکل استفاده کنیم. نوار تیپ آبیاری به عنوان یکی از کاربردهای لوله پلی اتیلن در کشاورزی می‌تواند مصرف آب را کاهش بدهد، بدون این‌که فشاری به گیاهان وارد شود.

 

ادامه مطلب در نوار تیپ آبیاری چیست و چه کاربردی دارد؟

 

 

 

 

 

.

.

.





:: بازدید از این مطلب : 156
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: